Strona główna | Mapa serwisu | Poleć nas
Szukaj:
Jesteś tutaj: Zeltech > Oferta > Silniki elektryczne

Silniki elektryczne

Ludzkość od dawna poszukiwała możliwości przemiany jednego rodzaju energii na inny.

Odkrycie elektryczności poruszyło umysły naukowców do podjęcia prób zamiany energii elektrycznej na energię mechaniczną.

Zaobserwowanie istnienia siły elektromotorycznej zaowocowało zbudowaniem silnika elektrycznego. Przezwyciężenie istotnego problemu zamiany krótkotrwałego ruchu liniowego przewodnika znajdującego się w polu magnetycznym i przewodzącego prąd elektryczny, na jego ciągły ruch obrotowy stało się niemalże kamieniem węgielnym rozwoju cywilizacyjnego.

Pierwsze, pionierskie kroki w tej dziedzinie stawiał Michael Faraday. Udało mu się skonstruować urządzenie zamieniające energię elektryczną w ciągły ruch mechaniczny. Jego doświadczenie określane mianem: "obroty elektryczne" polegało na zanurzeniu jednego końca drutu w rtęci wypełniającej naczynie, pośrodku którego znajdował się magnes sztabkowy. Podłączając napięcie z baterii do nie zanurzonego końca przewodu i rtęci w naczyniu wprawił drut w ruch obrotowy wokół magnesu.

W roku 1837 zbudowano pierwszy silnik elektryczny.

Jego twórcą był Thomas Davenport, który swoich konstrukcji używał do napędu wiertarki i tokarki do drewna. Silnik był wyposażony w elektromagnes i osiągał prędkość 450 obrotów na minutę. Niespełna dwa lata później Davenport zbudował większy silnik, napędzający rotacyjną prasę drukarską, na której zaczął druk pierwszego w USA czasopisma poświęconego elektryczności.

Pierwszy miniaturowy silnik zbudował Thomas Alva Edison w 1880 roku, aby napędzać elektryczne pióro do sporządzania kropkowanych matryc powielaczowych. Motor miał wymiary 2,5 cm na 4 cm i osiągał około 4 tysięcy obr./min., napędzając drgającą igłę w obsadce, która robiła w matrycy otworki układające się w kontury liter. Całość napędzała dwuogniskowa bateria. Elektryczne pióro Edisona (zbudowano ich około 60 tysięcy sztuk), skutecznie powielało dokumenty, aż zostało wyeliminowane przez wynalazek maszyny do pisania.

Od tamtego czasu pojawiło się szereg rozwiązań konstrukcyjnych budowy silnika elektrycznego lecz pierwotna zasada jego działania jest niezmienna.

Wirnik silnika na sztywno połączony z uzwojeniem obraca się dzięki sile oddziaływania na siebie dwóch pól magnetycznych. Jedno wytwarza elektromagnes tzw. stojan, a drugie pochodzi od prądu przepływającego przez uzwojenie wirnika, który w sposób swobodny (na łożyskach) umieszczony jest wewnątrz pola magnetycznego stojana.